YouTube

Via AdWords kun je op YouTube, één van de meest bezochte websites in Nederland, een videocampagne starten. Het bereik is groot, wat kansen biedt op het gebied van meer naamsbekendheid of de lancering van een nieuw product. Ook bij deze strategie spreken we niet van één soort video, wat dat betreft heeft het platform een hoop te bieden voor de opzet van een effectieve videocampagne.

Waarom adverteren op YouTube

Een video-advertentie is interessant voor ondernemingen die naamsbekendheid willen genereren, hun verhaal willen vertellen, een nieuw product willen lanceren of de online en offline verkopen een boost willen geven. Daarnaast is dit platform een uitstekende gelegenheid om je team voor te stellen.

De voordelen op een rijtje:

  • AdWords hanteert verschillende prijzen. Betalen gaat per interactie, een afgekeken video of per 1.000 weergaven. Stel een dagbudget in. Zo ben je er zeker van dat je niet te veel geld uitgeeft.
  • Google maakt gebruik van cookies, waardoor de advertentie alleen getoond wordt aan kijkers die mogelijk geïnteresseerd zijn. Dit werkt conversieverhogend.
  • Je kunt de advertentie inrichten zoals je dat wilt: de duur, interactie met de kijker en meer.
  • Bereik een breed publiek. Ruim 80% van de Nederlanders boven de 20 jaar heeft een bezoek gebracht aan YouTube.

Laptop youtube

Hoe werkt adverteren op YouTube?

AdWords werkt met verschillende videoadvertentie-indelingen, namelijk TrueView InStream-advertenties, TrueView-advertenties met video discovery en bumperadvertenties. Hieronder lichten wij de beschikbare indelingen verder toe:

1. TrueView-videocampagnes

Deze manier van adverteren is geschikt voor branding, oftewel het verhaal achter jouw merk vertellen. Dit kan een productintroductie zijn of het delen van specifieke kennis. Ook is het mogelijk om de interactie met de kijker aan te gaan. Via YouTube kan de kijker een videoreactie achterlaten of reageren in de commentsectie.

De TrueView-videocampagnes zijn opgedeeld in twee varianten:

TrueView InStream-advertenties

  • De reclamevideo wordt voor, tijdens of na het bekijken van een video getoond.
  • De bezoeker ziet de advertentie via YouTube of partnerwebsites van Google.
  • Je betaalt pas wanneer de kijker 30 seconden of langer naar de video kijkt.

TrueView-advertenties met video discovery

  • De advertentie wordt getoond in de zoekresultaten van YouTube, tijdens het browsen door video’s op YouTube en op partnerwebsites van Google.
  • Er worden kosten in rekening gebracht wanneer de advertentie video begint met afspelen. Je betaalt bij deze optie dus per klik.

Via de backend van Google AdWords upload je eenvoudig een videoadvertentie. Om de interactie met de kijker te vergroten kun je overlays met call-to-action buttons of begeleidende banners toevoegen. Dit zijn klikbare buttons of banners waarmee je bezoekers naar je website leidt.

2. Bumpervideocampagne

Bumperadvertenties zijn video’s die niet langer duren dan zes seconden en bestaan uit een krachtige boodschap. Deze manier van adverteren is geschikt voor het genereren van naamsbekendheid en werkt met name efficiënt op mobiele apparaten. Een groot voordeel is dat de kijker deze video niet kan overslaan. Er worden bij deze vorm van adverteren kosten in rekening gebracht per 1.000 weergaven.

youtube logo

Prijzen adverteren via YouTube

De prijzen hangen af van het maximale bod dat je zelf instelt bij AdWords en de gekozen advertentie-indeling. Het aantal vertoningen van de video hangt af van de hoogte van het bod en de kwaliteit van de advertentievideo.

  • Bij Trueview InStream-advertenties betaal je wanneer een video voor 30 seconden bekeken wordt of helemaal afgekeken wordt.
  • Bij  TrueView-advertenties met video discovery betaal je voor elke vertoning.
  • Bij Bumper Videocampagne betaal je per 1.000 vertoningen.

YouTube adverteren: van start gaan

Via deze link wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een YouTube-advertentie start. De belangrijkste stappen zijn:

  1.     AdWords account aanmaken / inloggen
  2.     Klik op ‘+Campagne’ en vul alle benodigde informatie in
  3.     Selecteer de juiste video indeling: InStream- of video discovery-advertenties, bumpervideo
  4.     Doelgroeptargeting: selecteer taal en locatie
  5.     Stel een bedrag in

Remarketing via video

Bij YouTube-remarketing worden reclamevideo’s nog een keer getoond aan mensen die de video al een keer gezien hebben. Dit verhoogt de kans dat het doel van de campagne bereikt wordt.

Via AdWords maak je verschillende remarketinglijsten aan. Zo kun je een lijst aanmaken voor de volgende doelgroepen:

  • Kijkers die specifieke video’s bekeken in het verleden
  • Geabonneerden op een specifiek kanaal
  • Kijkers die een specifiek kanaalpagina bezochten
  • Kijkers die een bepaalde video geliked hebben
  • Kijkers die gereageerd op een video hebben

Remarketinglijsten bevatten bezoekers die tot 120 dagen geleden een specifieke actie hebben uitgevoerd.

Adverteren via YouTube kan effectief zijn, mits je weet wat je aan het doen bent. Het is enorm belangrijk dat je voor jezelf een duidelijk doel stelt, oftewel: wat wil je met de YouTube-advertenties bereiken?

Onze specialisten bepalen welke video-indeling het meest effectief is voor jou. Vervolgens helpen ze jou met het optimaliseren van de video-advertenties om het maximale resultaat te behalen.