Remarketing

Remarketing is een optie binnen Google Adwords waar je een advertentie laat zien aan mensen die jouw website in het verleden bezocht hebben. Zo kun je ‘verloren bezoekers’ die bijvoorbeeld het bestelproces niet afgerond hebben opnieuw bereiken met een pakkende advertentie. Dit is niet alleen een ideale strategie voor webshopbeheerders, maar ook grote organisaties kunnen conversie behalen met remarketing.

Het remarketing display van Google Adwords is niet nieuw. Deze strategie bestaat al jaren, maar de technische opzet vormde voor veel gebruikers een drempel. Na een update van Google is het ontzettend eenvoudig om met remarketing aan de slag te gaan. Maar allereerst; wat is remarketing?

Remarketing betekenis

Google geeft de volgende definitie:

“Remarketing kan u helpen mensen die eerder specifieke pagina’s op uw website hebben bezocht, te bereiken terwijl ze andere sites in het Google Display Netwerk bezoeken.”

De zoekmachine helpt je dus als het ware de afgehaakte en oude bezoekers weer op te sporen door middel van een advertentie met tekst of beeld. De inhoud is gericht op het vorige bezoek. Zo krijgt deze persoon bijvoorbeeld een advertentie te zien met een interessante aanbieding, of een nieuw product van het merk waar de bezoeker bij het laatste bezoek iets van besteld heeft.

grafiek

De voordelen van remarketing

Remarketing helpt om nog efficiënter te adverteren. Het biedt de mogelijkheid om meer transacties binnen te halen, leads te verkrijgen en naamsbekendheid te generen. De voordelen op een rijtje:

  • Je advertentie wordt getoond aan mensen die je website eerder bezochten en mogelijk interesse hebben in jouw producten of diensten.
  • Met remarketinglijsten richt jij je op verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld bezoekers die het bestelproces niet afgerond hebben of bezoekers die langer dan drie minuten op je website bleven.
  • Advertenties kunnen op verschillende manieren weergeven worden.
  • Bereik bij een grote doelgroep. Google adverteert op haar eigen websites zoals Gmail en vanaf partnerwebsites zoals Nu.nl of Telegraaf.nl.
  • Hogere conversieratio: door de specifieke targeting aan de hand van remarketinglijsten wordt de kans op conversie groter.
  • Lagere kosten per conversie: een hogere conversieratio leidt automatisch tot lagere kosten per conversie.

Remarketing AdWords instellen

Om met remarketing Adwords te beginnen, heb je het volgende nodig:

  • Een website of webshop
  • Google AdWords-account
  • Remarketinglijsten (deze maak je aan via AdWords)

Let op: in de Google AdWords-instellingen geef je aan of je remarketing wilt toepassen in het zoeknetwerk of displaynetwerk van Google. Ook is het mogelijk om deze strategie in te zetten via YouTube. In dit geval wordt de video-advertentie getoond aan kijkers die deze video eerder gezien hebben.

Laptop met Googla Ads

Remarketinglijsten maken

Een remarketinglijst is gericht op verschillende doelgroepen. Zo kun je een lijst aanmaken met bezoekers die het bestelproces niet afgerond hebben of bezoekers die een specifieke productcategorie bekeken zonder een transactie te maken.

Via het panel in AdWords maak je eenvoudig een remarketinglijst aan. Je ontvangt een code die je op webpagina plaatst. Doordat het cookie-ID van de bezoeker wordt opgeslagen, weet AdWords precies wanneer het de door jou opgestelde advertentie dient te weergeven. Namelijk op het moment dat de bezoeker één van Google‘s partnerwebsites bezoekt.

Tag aan je website toevoegen

Zoals eerder aangegeven dien je een stukje code (remarketingtag) toe te voegen aan iedere webpagina. Deze aanpak bestaat uit een aantal stappen. Wil je graag ondersteuning tijdens deze werkzaamheden? Onze specialisten helpen je graag.

Remarketingstrategieën

Er zijn verschillende strategieën (remarketinglijsten) waar je uit kunt kiezen:

  • Bezoekers die geen conversie hebben opgeleverd
  • Tijdsbezoek: een bezoeker die vorig jaar tijdens kerstmis een product heeft gekocht, is mogelijk opnieuw geïnteresseerd rond dezelfde periode van dit jaar.
  • Cross-selling: iemand die een auto heeft gekocht is mogelijk ook geïnteresseerd in nieuwe winterbanden vlak voor de wintermaanden.