Negatieve zoekwoorden in Google Ads: wat zijn ze en hoe zet je ze effectief in

Als je Google Ads gebruikt voor je online marketing ben je vast wel bekend met de enorme hoeveelheid mogelijkheden binnen het platform. Er zijn tal van manieren om je Google Ads campagne op te zetten, je doelgroep te specificeren en je bereik te finetunen. Eén zo’n manier is door het gebruik van negatieve zoekwoorden. Hier wordt nog al te vaak geen gebruik van gemaakt. En dat is zonde, want het gebruik van een negatief zoekwoord is een heel effectieve manier om de klikfrequentie te verbeteren en meer leads te genereren.

Wat zijn negatieve zoekwoorden?

Negatieve zoekwoorden, ook wel negative keywords, irrelevante zoekopdrachten of uitsluitingszoekwoorden genoemd, zijn zoekwoorden die je kunt uitsluiten van je advertentie. Waar zoekwoorden meestal worden ingezet om een doelgroep te bereiken en de effectiviteit van een advertentie te vergroten, kan zoekwoorden uitsluiten ook helpen in dit proces.

Een negatief zoekwoord instellen voor online marketing

Je kunt een negatief zoekwoord zien als een soort filter. Als jouw campagne uitsluitingszoekwoorden bevat, geef je aan dat je niet wilt dat jouw advertentie getoond wordt aan mensen die zoeken op die specifieke term. Vaak betreft dit een term die nauw samenhangt met jouw gewenste zoekwoorden.

Door exacte uitsluitingszoekwoorden te gebruiken, voorkom je veel verwarring bij de klant en verbeter je de resultaten van jouw advertentie. Een paar voorbeelden:

  • Als je adverteert als aanbieder van nieuwe fietsen, wil je de term ’tweedehands’ liever blokkeren.
  • Als je als bedrijf levert aan andere bedrijven, wil je ‘particulier’ uitsluiten als term.
  • Als je een betaalde cursus aanbiedt, wil je ‘gratis’ instellen als uitsluitingszoekwoord.

Soorten negatieve zoekwoorden

Er zijn verschillende manieren om negatieve zoekwoorden in te zetten op Google Ads. Wij leggen de drie vormen, oftewel match types, uit.

Uitgesloten zoekwoorden voor breed zoeken en breed uitsluiten

Als je negatieve zoekwoorden gebruikt voor breed zoeken, wordt de advertentie niet getoond als de uitsluitingszoekwoorden in de zoekopdracht staan. Dit gaat zelfs op wanneer de zoekopdracht een andere volgorde bevat van de woorden. Het is een slimme manier als je bepaalde termen wilt uitsluiten.

Een voorbeeld van uitgesloten zoekwoorden voor breed zoeken. Je verkoopt designer stoelen. Je wilt niet verschijnen in een zoekopdrachten waarin het woord ‘gratis’ voorkomt. Je verkoopt de stoelen en wilt deze niet gratis aanbieden. Door ‘gratis’ te gebruiken als het negatieve zoekwoord wordt je advertentie niet vertoond bij zoekopdrachten die het woord ‘gratis’ bevatten, ongeacht waar het woord in de zoekopdracht staat.

Je advertentie wordt niet vertoond bij:

  • “gratis stoel ophalen”
  • “gratis design stoel”
  • “stoel gratis bezorgen”

Je advertentie wordt wel vertoond bij:

  • “design stoel kopen”
  • “mooie stoel luxe”

Uitsluitingszoekwoordgroep

Door gebruik te maken van een uitsluitingszoekwoordgroep, oftewel een phrase of negatieve woordgroep, wordt de advertentie niet vertoond als de zoekopdracht die precieze combinatie van zoekwoorden in dezelfde volgorde bevat.

Een voorbeeld van een uitsluitingszoekwoordgroep. Je bent een aanbieder van online cursussen fotografie. Je wilt niet verschijnen in zoekopdrachten van mensen die zoeken naar een gratis cursus. Door ‘gratis cursus’ als uitsluitingszoekwoordgroep in te zetten, wordt deze term in deze volgorde uitgesloten.

Je advertentie wordt niet vertoond bij:

  • “gratis cursus fotografie”
  • “gratis cursus online volgen”
  • “beste gratis cursus photoshop”

Je advertentie wordt wel vertoond bij:

  • “cursus gratis fotografie”
  • “gratis online fotografie cursus”
  • “gratis lessen fotografie”

Exact uitsluitingszoekwoord

Door een exact uitsluitingszoekwoord te gebruiken, wordt de advertentie niet vertoond als de zoekopdracht precies het uitsluitingszoekwoord is. Niets meer en niets minder. De advertentie wordt wel vertoond als de zoekopdracht extra woorden bevat of als de woorden in een andere volgorde staan.

Een voorbeeld van zo’n uitsluitingszoekwoord. Je bent een fietsverkoper die zowel nieuwe fietsen als tweedehands fietsen verkoopt. Je wordt liever niet gevonden door mensen die specifiek zoeken naar ’tweedehands fiets’ omdat deze mensen vaak zoeken naar een fiets voor een heel lage prijs via een online marktplaats. Daarom stel je ’tweedehands fiets’ in als uitsluitingszoekwoord.

Je advertentie wordt niet vertoond bij:

  • “tweedehands fiets”

Je advertentie wordt wel vertoond bij:

  • “tweedehands fiets kopen”
  • “nieuwe fiets kopen”
  • “fiets tweedehands”
  • “tweedehands fietsen”

Waarom negatieve zoekwoorden gebruiken in Google Ads

We weten allemaal wel dat zoekwoorden erg belangrijk zijn binnen Google Ads. Ze geven je de mogelijkheden voor betere targeting en je advertenties te tonen aan de juiste mensen. Met zoekwoorden uitsluiten doe je eigenlijk precies hetzelfde. Negatieve zoekwoorden zorgen ervoor dat jouw advertentie niet wordt getoond bij specifieke zoekopdrachten. Zo voorkom je irrelevante vertoningen en clicks die eigenlijk niet nuttig zijn voor jouw business. En dat heeft veel voordelen.

Betere besteding van het reclamebudget

Adverteren is duur en je wilt het maximale halen uit elke euro die je besteedt. Elke irrelevante klik is eigenlijk verspilling en daarom wil je dit zoveel mogelijk voorkomen. Door slim gebruik te maken van zoekwoorden én zoekwoorden uitsluiten zorg je ervoor dat je advertentie echt de juiste doelgroep bereikt.

Betere kwaliteitscore

Google bepaalt door gebruik van automatisering welke advertentie er op welke plek in het Display Netwerk wordt vertoond. Hierbij is niet altijd de hoogste bieder de gelukkige winnaar. Er wordt namelijk ook rekening gehouden met relevante zoekwoorden, de kwaliteit van de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Een overall goede kwaliteitscore helpt om goede vertoningen te krijgen.

Door slim gebruik te maken van negatief zoekwoorden verbeter je onder andere je click-through Rate (CTR). Dit draagt bij aan een betere kwaliteitscore en kan zelfs de cost-per-click (CPC) beïnvloeden.

Betere rapportages

Binnen Google Ads kun je de resultaten van alle campagnes volgen. Dit kan enorm gedetailleerd, waardoor je inzicht krijgt in elk aspect van de advertentiecampagne. Door je zoektermen helder in te stellen, en gebruik te maken van uitsluitingszoekwoorden, houd je de rapportages overzichtelijk en kun je makkelijker analyseren hoe je campagnes presteren en hoe je deze kunt tweaken.

Hoe stel je negatieve zoekwoorden in op Google Ads?

Er zijn twee manieren waarop je negatieve zoekwoorden kunt gebruiken in Google Ads. Je kunt negatieve zoekwoorden instellen op accountniveau of per campagne. We leggen beide manieren stap-voor-stap uit.

Negatieve zoekwoorden instellen op accountniveau

Het is mogelijk om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten op accountniveau. Hiermee geef je aan dat deze zoektermen voor alle campagnes binnen het account moeten worden uitgesloten. Je kunt maximaal 1.000 termen toevoegen aan je uitsluitingszoekwoorden lijst.

Door op accountniveau bepaalde zoektermen uit te sluiten, voorkom je dat jouw advertenties getoond worden bij content die niet past bij jouw bedrijf of merk of aan klanten die niet relevant zijn voor jouw bedrijf.

Om zoekwoorden uit te sluiten op accountniveau navigeer je binnen je Google Ads-account naar ‘Beheer’. Hier klik je op ‘Accountinstellingen’ en selecteer je de optie ‘Uitgesloten zoekwoorden’. Klik op de plusknop en voeg één of meerdere zoekwoorden toe om uit te sluiten. Ben je klaar? Klik dan op ‘Opslaan’ en je uitsluitingszoekwoorden zijn toegevoegd aan je account.

Negatieve zoekwoorden instellen per campagne

Het is ook mogelijk om in Google Ads bepaalde uitsluitingszoekwoorden in te stellen per campagne. Door deze zoekwoorden toe te voegen aan een specifieke campagne, voorkom je dat de advertenties worden vertoond wanneer er wordt gezocht op deze termen of verschijnen op pagina’s die deze termen bevatten.

Je kunt uitgesloten zoekwoorden toevoegen aan een specifieke campagne of aan alle campagnes binnen een advertentiegroep. Dit doe je door een specifieke campagne of advertentiegroep te openen en naar ‘Zoekwoorden’ te navigeren. Door op ‘Uitsluitingen bewerken’ te klikken, bewerk je welke zoekwoorden je wilt uitsluiten voor alle campagnes. Wil je een specifieke campagne selecteren? Selecteer dan eerst die betreffende campagne in de tabel. Vergeet niet om je wijzigingen op te slaan na het bewerken.

Voorkom deze veelgemaakte fouten

Voor je aan de slag gaat met je normale zoekwoorden en je uitsluitingszoekwoorden, willen we je graag nog enkele tips geven om veelgemaakte fouten bij het instellen van zoekwoorden in advertenties te voorkomen.

Geen uitsluitingszoekwoorden gebruiken

De grootste fout die je kunt maken is uiteraard het niet instellen van uitsluitingszoekwoorden. Hiermee verspil je jouw advertentiebudget.

Voorkom te breed uitsluiten

Begin gematigd met het uitsluiten van bepaalde termen. Voor je het weet sluit je te breed uit en blokkeer je waardevolle content én potentiële klanten.

Gebruik uitsluiting op accountniveau

Het is verleidelijk om per campagne de uitsluitingszoekwoorden in te stellen, maar dit kan erg inefficiënt zijn. Als er enkele termen zijn die niet passen bij jouw stijl of bedrijf, voer die dan op accountniveau in. Dit scheelt veel werk bij het opzetten van de campagnes.

Documenteer je keuzes

Het gebruiken van zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden vereist vaak veel research. Voeg daarom altijd een korte notitie toe bij uitsluitingen. Zo begrijp je later altijd weer waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *