Mobiel adverteren

Vandaag de dag is het ontzettend belangrijk om smartphonegebruikers op de juiste manier te bereiken. Ruim 60% van de zoekopdrachten in Google wordt namelijk uitgevoerd via mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Het is namelijk heel makkelijk om via je smartphone even snel iets op te zoeken. Speel hierop in door ook mobiel te adverteren. Dit kan via Google AdWords.

Adverteren via Google AdWords

De advertentiemogelijkheden via AdWords zijn oneindig. Het is mogelijk om op de volgende websites of platformen te adverteren:

  • AdWords zoeknetwerk (incl. remarketing)
  • AdWords displaynetwerk (incl. remarketing)
  • AdWords Shopping
  • Google Play Store
  • YouTube

Behoeften van de gebruiker

De behoeften van mobiele gebruikers zijn vaak niet hetzelfde als desktop gebruikers, waardoor zij ook ander gedrag vertonen. Iemand op een mobiel apparaat spendeert gemiddeld minder tijd op een webpagina dan iemand achter de computer. Ze willen daarom ook snel informatie vinden op een pagina.

Als online marketeer kun je hierop inspringen door jouw website mobielvriendelijke te maken en de hoeveelheid tekst op een webpagina te beperken. De website past de weergave van de pagina aan naar de grootte van het scherm. Google beloont mobiel responsive websites met hogere rankings in de zoekresultaten. Mobiel adverteren draagt hier aan bij.

smartphone

Varianten mobiel adverteren

De weergave van advertenties op mobiele telefoons wordt automatisch door Google aangepast. Google onderscheidt 4 typen mobiele advertenties:

  1. Tekstadvertentie
    Bestaat uit een titel en advertentietekst en verschijnt in het zoeknetwerk. Denk hierbij aan de zoekresultaten, discussiegroepen en Google Maps.
  1. Beeldadvertenties
    Een beeldadvertentie wordt weergeven in het displaynetwerk van Google. Dit zijn onder andere YouTube, Gmail en partnerwebsites zoals Nu.nl. Er zijn meerdere manieren om een beeldadvertentie aan te maken bij mobiel adverteren:
  • Responsieve advertentie: bestaat uit een titel, advertentietekst en een logo of afbeelding. Google maakt hier vervolgens een advertentie van.
  • Geüploade beeldadvertentie: een eigen ontworpen advertentie die je kunt uploaden in verschillende formaten (bijv. HTML 5). De formaten van het beeldmateriaal zijn als volgt:
    • Mobiele telefoon: 320 x 50, 300 x 250, 336 x 280 (interstitial)
    • Tablet: 300 x 250, 728 x 90, 468 x 60, 336 x 280 (interstitial)
  • Engagement-advertenties: beeld- of videoadvertenties op YouTube en op de partnerwebsites van Google

Wil je dat bezoekers direct contact met je op kunnen nemen? Kies dan voor ‘alleen bellen-advertenties’ bij de opties voor mobiel adverteren. Deze zie je dan alleen op apparaten waarmee gebeld kan worden. Zo neemt de gebruiker direct vanuit de advertentie contact op.

Adverteren in Google App Store en applicaties

Google biedt de mogelijkheid om advertenties in de Google App Store of een applicatie gerelateerd aan jouw product of dienst te weergeven. Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • Tekstadvertenties
  • Beeldadvertenties
  • App-advertenties
  • App-beeldadvertenties
  • App-videoadvertenties
  • TrueView-app advertenties

mobile marketing

Mobiele adverteren toevoegen aan campagnes

Ondanks dat Google de advertenties automatisch aanpast voor mobiele gebruikers, kun je ook speciale mobiele advertenties aanmaken. Je volgt hiervoor dezelfde stappen als bij een reguliere advertentie en selecteert ‘Mobiel’ bij ‘apparaat voorkeur’. Doe je dit niet, dan wordt de advertentie ook op computers getoond.Kies voor een kortere titel en advertentietekst. Houd er rekening mee dat de tweede beschrijvingsregel niet aanwezig is bij mobiel adverteren.

Het is slim om verschillende mobiele advertenties te testen en te kijken welke het beste werkt. Pas ook de sitelinks aan om te kijken wat het beste werkt. Houd bij mobiel adverteren de behoeften van de bezoeker in je achterhoofd: zijn ze op zoek naar je telefoonnummer, een routebeschrijving of zoeken ze alleen informatie?

Extensies

Om tegemoet te komen aan de behoeften van mobiele gebruikers, werkt Google met advertentie-extensies. Deze extensies bieden aanvullende informatie aan deze gebruikers, zoals een telefoonnummer of een routebeschrijving.

Je kunt de volgende extensies inrichten:

  • Sitelink: biedt de gebruiker de mogelijkheid om rechtstreeks naar een specifieke pagina te navigeren, vanuit de zoekresultaten.
  • Bellen: door je telefoonnummer in te vullen, kunnen gebruikers telefonisch contact opnemen middels de ‘belbutton’.
  • Website-informatie: geef in een korte zin weer welke producten of diensten jouw website aanbiedt.
  • Locatie: belangrijk voor mobiele gebruikers die op zoek zijn naar een routebeschrijving. Met één druk op de knop openen ze een routebeschrijving in Google Maps. Zorg wel dat je te vinden bent op dit platform en maak een account aan.
  • Beoordelingen: iedere klant kan een beoordeling over jouw producten, diensten of service schrijven. Door positieve reviews groeit jouw klantenkring.
  • App: mogelijkheid om app-downloads vanuit het zoeknetwerk te stimuleren.

mobiele telefoon

Biedingen voor mobiel verkeer aanpassen

Wanneer je begint met adverteren via Google AdWords is het slim om mobiel adverteren eerst uit te schakelen of de hoogte van de bieding aan te passen. Dit kan via campagne-instellingen -> apparaten -> bodaanpassing voor mobiel wijzigen.

Je geeft de campagne de tijd om eerst data te genereren. Vervolgens kijk je welke groepen goed op de desktopversie presteren, zodat je de mobiel adverteren beter kunt optimaliseren.

Efficiënt mobiel adverteren kost tijd en vraagt om geduld en kennis. Heb je hier geen tijd voor of haal je niet het maximale uit mobiel adverteren? Neem dan contact op met onze AdWords-specialisten.