Displaynetwerk

Advertenties via het displaynetwerk worden onder andere getoond op YouTube, Gmail en de partnerwebsites van de zoekmachine, zowel op de desktop als op de mobiele apparaten. Zo bereik je mensen die hun favoriete website bezoeken, een YouTube-filmpje bekijken of gebruikmaken van een smartphoneapplicatie. Hieronder lees je wat het displaynetwerk van Google precies is en hoe je het maximale uit adverteren met banners haalt.

Wat is Google Display?

Het displaynetwerk bestaat uit websites van Google zelf, zoals Gmail en YouTube en nieuwssites als telegraaf.nl die partner van de zoekgigant zijn. Adverteren via het displaynetwerk gaat middels een banner. Dit kan een zelfontworpen banner zijn of eentje die automatisch gegenereerd is via een standaardsjabloon van Google en bestaat uit een afbeelding, titel en advertentietekst.

Via het displaynetwerk is het mogelijk om heel gericht te adverteren. Je bepaalt zelf wanneer en op welke websites jouw advertentie verschijnt.

Google Display netwerk Nederland partnerwebsites

De teller van het aantal partnerwebsites staat momenteel op 2 miljoen, waarmee 90% van de internetgebruikers bereikt kan worden. Dit aantal heeft betrekking op alle partnerwebsites wereldwijd. Google verstrekt zover wij weten geen informatie over het aantal partnerwebsites specifiek in Nederland.

Enkele voorbeelden van Nederlandse partnerwebsites zijn:

  • Nu.nl
  • Telegraaf.nl
  • Marktplaats.nl

De zoekgigant maakt ook gebruik van adverteerruimte op haar eigen websites. Daarom zie je ook bij platforms als Gmail en YouTube advertenties in beeld komen.

Google logo

Wanneer Google displaynetwerk gebruiken?

Het displaynetwerk van Google is interessant wanneer je nieuwe klanten wilt vinden of bestaande klanten wilt aanspreken. Je krijgt immers zelf de mogelijkheid op welke sites jij wilt adverteren. Met het Google displaynetwerk is het mogelijk mensen te bereiken die nog niet bewust zijn van specifieke behoeften en dus geen zoekopdrachten gerelateerd aan deze behoeften uitvoeren in de zoekbalk van Google.

Verschil zoek- en displaynetwerk

Adverteer je via het zoeknetwerk van Google, dan worden advertenties alleen weergeven in de zoekresultaten van Google, denk bijvoorbeeld aan de normale zoekresultaten en de afbeeldingen. Advertenties in het zoeknetwerk bestaan uit een titel en advertentietekst. Lees hier meer informatie over adverteren in het zoeknetwerk.

Advertentiemogelijkheden Google Display-netwerk

Bij Google Display worden de advertenties weergeven op websites van Google zelf en op partnerwebsites. Er zijn vier advertentiemogelijkheden binnen het displaynetwerk.

  1.     Responsieve advertenties: bestaat uit een titel, advertentietekst en een logo of afbeelding – Google maakt hier vervolgens een advertentie of banner         van.
  2.     Geüploade beeldadvertentie: een eigen ontworpen advertentie die je kunt uploaden in verschillende formaten. Bijvoorbeeld HTML 5.
  3.     Engagement-advertenties: beeld- of videoadvertenties op YouTube en op de partnerwebsites van Google
  4.     Gmail-advertenties: uitvouwbare advertenties bovenaan de mailbox van Gmail-gebruikers.

advertenties

Targeting displaynetwerk

Google biedt twee opties om aan te geven aan wie jouw advertentie getoond moet worden:

  1. Type gebruikers: jij bepaalt wie de advertentie te zien krijgt via het displaynetwerk. Bijvoorbeeld mensen die jouw website eerder bezocht hebben of in het verleden specifieke zoekwoorden gebruikten. Ook is het mogelijk om een demografisch onderscheid te maken. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht en het aantal gezinsleden.
  2. Type context: op basis van zoekwoorden, onderwerpen en momenten geef jij aan wanneer jouw advertentie verschijnt. Bovendien is het mogelijk om bepaalde websites uit te sluiten.

Als beginnende Google AdWords-gebruiker is automatische targeting een interessante optie binnen het displaynetwerk. Op basis van de zoekwoorden, de doelgroep en de verhouding tussen het aantal advertentievertoningen en kliks bepaalt Google aan wie en op welke partnerwebsites jouw advertentie een plek moet hebben. Zo hoef je dus zelf niks in te stellen.

De zichtbaarheid van jouw advertentie via het displaynetwerk hangt verder grotendeels af van het ingestelde budget. Hoe hoger het budget, hoe vaker de advertentie getoond wordt.

Hoe kun je het displaynetwerk optimaal benutten?

Alhoewel het erg verleidelijk is om direct met Google Display-advertenties te starten, is er geen garantie tot succes. Het succes hangt af van verschillende factoren:

  • Vooronderzoek: bepaal de zoekwoorden en definieer de gewenste doelgroep. Ook is het enorm belangrijk om een doelstelling aan de AdWords-campagne te koppelen.
  • De landingspagina: dit is de pagina waar de bezoeker vanuit Google op terechtkomt. Belangrijk is dat de bezoeker in haar behoeften voorziet wordt. Hoe relevanter de landingspagina, hoe hoger Google je plaatst binnen de betaalde zoekresultaten.
  • Ontwikkelen van de juiste advertenties: het optimaliseren van advertenties draagt hier aan bij. Kijk regelmatig of de gebruikte zoekwoorden nog relevant zijn en of dit bij je doelgroep past.
  • Selecteren van de juiste targeting-mogelijkheden: dit helpt met het verkrijgen van relevante bezoekers in plaats van willekeurige bezoekers. Welke doelgroep wil je bereiken? Is dit landelijk of lokaal? Wat zijn de interesses van deze personen?
  • Analyseren en optimaliseren: Kijk na verloop van tijd of je de doelstellingen hebt behaald, of deze binnen een bepaalde periode gaat halen. Is het tijd voor een andere koers? Begin dan weer bij de eerste stap uit dit rijtje voor een uitgebreide optimalisatie.

Er liggen genoeg kansen in het adverteernetwerk van Google. Heb je geen tijd om op succesvolle wijze invulling te geven aan je AdWords-campagne(s)? Schakel onze experts om je AdWords-doelstellingen te bereiken.