Bing

Adverteren via Bing, een zoekmachine van Microsoft, is een interessant alternatief voor Google AdWords. Het marktaandeel van Bing neemt toe, er is minder concurrentie en de klikprijzen liggen lager. Genoeg reden om ook dit platform in te zetten voor jouw advertenties. Gegevens importeer je eenvoudig vanuit Google AdWords, met een paar simpele aanpassingen is jouw onderneming online nog beter te vinden en versla je de concurrent.

Introductie Bing als zoekmachine

Bing is met een marktaandeel van 8,6 % de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Deze zoekmachine werd in 2009 gelanceerd door Microsoft en wint jaarlijks nieuwe gebruikers, met name desktopgebruikers. Bing wordt standaard meegeleverd met internetbrowser Microsoft Edge. Jaarlijks telt Bing 105 miljoen zoekopdrachten. De zoekmachine wordt met name gebruikt in de Verenigde Staten en India en wint de laatste jaren terrein in Europese landen.

Waarom adverteren op Bing Ads?

Adverteren op Bing Ads biedt jou als ondernemer de volgende voordelen:

  1. Aantal gebruikers neemt toe: na de lancering van Windows 10, waarin Bing standaard als zoekmachine geïntegreerd is, nam het aantal gebruikers fors toe. Google is de grootste zoekmachine wereldwijd, gevolgd door Bing en Yahoo.
  2. Relatief weinig concurrentie: bij een zoekopdracht ‘auto huren Amsterdam’ in Google worden tien adverteerders getoond in vergelijking met vier adverteerders in Bing ‘s zoekresultaten. Door nu te beginnen met adverteren via dit platform ben je de concurrentie een stapje voor.
  3. Lagere kosten per klik, vergelijkbare conversieratio’s: door de lagere concurrentie liggen de kosten per klik gemiddeld 60% lager.
  4. Verdeel je kansen: Door te adverteren via deze zoekmachine spreid je de kansen en ben je niet alleen afhankelijk van Google AdWords.
  5. Integratie Microsoft, Xbox, Facebook en Apple Siri: Bing doet hard zijn best om het marktaandeel te vergroten, wat in de toekomst tot meer integraties in externe platformen leidt.

Genoeg voordelen dus. Bovendien kopieer je jouw geoptimaliseerde Google AdWords-campagne eenvoudig naar Bing Ads. Zo kun je direct beginnen met adverteren via dit platform.

zoekbalk

Populair bij desktopgebruikers

De zoekmachine wordt met name geraadpleegd door desktopgebruikers. Bing is namelijk een standaard onderdeel op een Microsoft-computer. Het marktaandeel van Bing ligt in de Verenigde Staten beduidend hoger dan in Europa. In de Verenigde staten heeft Bing een marktaandeel van 16,5% (51.800.000 gebruikers), terwijl dit in Europa 4,6% (14.450.000 gebruikers) is.

Gegevens importeren

In principe werkt Bing Ads hetzelfde als Google AdWords. Vandaar dat de instellingen van jouw AdWords-campagne ook voor deze advertenties kunt gebruiken. Dit doe je door alle gegevens vanuit je Google AdWords-account rechtstreeks te importeren. Jouw opgedane kennis van Google AdWords, ervaring en tactiek kun je ook op deze zoekmachine toepassen.

Hoe ga je in dit geval te werk?

  1. Maak een account aan bij Bing
  2. Importeer alle gegevens vanuit Google AdWords
  3. Upload AdWords gegevens in Bing Ads
  4. Pas de hoogte van de biedingen per zoekwoord aan naar een lager bedrag
  5. Pas eventueel de advertentiegroepen aan.

Het gemiddelde aantal zoekopdrachten per zoekwoord ligt lager in Bing, waardoor bepaalde zoekwoorden niet interessant zijn. Kijk daarom goed naar de zoekwoorden die je gebruikt voor Google en pas deze eventueel aan.

Zoekwoordplanner

Bing heeft net als Google een zoekwoordenplanner, waar je gratis gebruikt van maakt. Het enige wat je nodig hebt is een Microsoft-account. Deze zoekwoordplanner geeft je inzage in het volume per zoekwoord. Inspiratie nodig voor nieuwe zoekwoorden? Dan gebruik je de Bing suggest tool.

Omdat het marktaandeel van de zoekmachine relatief laag is – waar ongetwijfeld verandering in gaat komen –  is dit platform minder interessant is voor nichemarkten. Het aantal zoekopdrachten is hiervoor nog te laag.

advertenties

Uitgaven onder controle

Adverteren op Bing is 33% tot 60% goedkoper dan op Google. Dit komt doordat er minder bedrijven adverteren via deze weg. Ook Bing maakt, net als Google AdWords, gebruik van een biedingssysteem. Je stelt per zoekwoord een maximum bod in. Door een dagbudget in te stellen houd je de dagelijkse uitgaven onder controle.

De rangschikking van advertenties hangt af van het door jou ingestelde bod (CPC) en de relevantie van de bestemmingspagina. Dit is de pagina waar de bezoeker vanuit de Bing-advertentie op terechtkomt.

Experts verwachten dat Bing bezig is met een inhaalslag en dat het marktaandeel wereldwijd toeneemt. Door nu al te beginnen met adverteren via de zoekmachine ben je de concurrentie voor.

Hulp nodig met het opzetten van een effectieve campagne? Schakel onze experts in en wees je concurrentie voor!