AdWords optimalisatie

Met een optimalisatie van AdWords voer je op basis van de statistieken verbeteringen door. Wordt de advertentie bijvoorbeeld vaak getoond, maar valt het aantal kliks tegen? Dan zou het verbeteren van de advertentie of de landingspagina logische stappen binnen AdWords optimalisatie zijn. Lees verder en ontdek welke factoren het succes van je campagne beïnvloeden.

Heb je nog geen AdWords-campagne aangemaakt? Lees hier hoe je in vijf stappen onderzoek doet en een succesvolle campagne in AdWords opzet.

Kwaliteitsscore componenten

De kwaliteitsscore bepaalt de ranking in de gesponsorde zoekresultaten en de hoogte van prijs per klik (CPC).

Google hanteert een score van 1 t/m 10. De score van jouw advertentie hangt af van de volgende componenten:

    • De klikfrequentie (CTR): de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal keer dat erop geklikt wordt
    • De advertentierelevantie: hoe relevant is de advertentietekst aan de zoekopdracht?
    • Gedrag van bezoeker op landingspagina: voorziet de pagina in de behoeften van de bezoekers? Ook de laadtijd van de landingspagina speelt een rol.
    • Prestaties advertenties en het AdWords-account in het verleden

In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, heeft de CPC geen invloed op de kwaliteitsscore. Wel heeft je kwaliteitsscore invloed op de hoogte van het minimumbod per zoekwoord. Hoe beter je advertentie presteert, hoe minder je per klik betaalt.

Hoe wordt de kwaliteitsscore bepaald voor nieuwkomers?

Wanneer je een nieuwe gebruiker bent, wordt er per zoekwoord een schatting gemaakt van je kwaliteitsscore. Na verloop van tijd hangt dit af van de bovenstaande componenten.

man met laptop

Tips voor AdWords optimalisatie

Bij de optimalisatie van je advertenties komen de volgende stappen kijken:

1. Check de kwaliteitsscore

Google AdWords geeft inzicht in de kwaliteitsscore. Deze vind je onder het tabblad ‘Zoekwoorden’ in de advertentiegroepen.

TIP! Bij het uitschakelen van een zoekwoord klik je bij AdWords op ‘onderbreken’. Zo raak je na de optimalisatie de huidige kwaliteitsscore niet kwijt.

2. Relevante zoekwoorden

Bekijk regelmatig welke zoekwoorden goed werken en welke niet. Op basis van deze gegevens heroverweeg je het gebruik van de huidige zoekwoorden en voeg je eventueel nieuwe zoekwoorden toe. Deze optimalisatie verbetert de relevantie van je advertenties, wat een positieve invloed heeft op de kwaliteitsscore.

Google houdt van structuur. Deel daarom je advertentiegroepen in op basis van relevante zoekwoorden en productcategorieën. Voor een sportwebwinkel zou dit trainingspakken, sportschoenen en sporttassen kunnen zijn.

3. Optimalisatie landingspagina’s

Google bepaalt de kwaliteitsscore onder andere op basis van de bouncepercentage, de laadtijd van de pagina en de zoekwoorddichtheid. Het bouncepercentage is het aantal bezoekers dat de webpagina zonder interactie verlaat en de conversieratio vertelt hoeveel bezoekers uiteindelijk een conversie aangaan. Deze twee indicatoren samen laten zien hoe jouw landingspagina presteert.

Met de landingspagina probeer je bezoekers aan te zetten iets te doen. Dit wordt ook wel call to action genoemd. Het gedrag van bezoekers is echter lastig te verklaren. Daarom is de optimalisatie van jouw webpagina dus vooral een kwestie van verschillende dingen uitproberen.

Google op laptop

4. Test nieuwe advertentieteksten

De hoogte van de kwaliteitsscore wordt deels bepaald door de kwaliteit van de advertentie. Het schrijven van een effectieve en relevante advertentietekst is een proces van analyseren en testen. Wees creatief en zorg ervoor dat jouw advertentie zich onderscheidt van de concurrentie.

Met de optie ‘Keyword insertion’ maakt Google het zoekwoord dikgedrukt in de advertentietekst wat prestatieverhogend kan werken. Je dient de volgende code aan de advertentietekst toe te voegen {KeyWord:backup_zoekwoord}.

5. Overige tips bij optimalisatie AdWords

Tot slot hebben we nog een aantal bruikbare tips wat betreft de optimalisatie:

  1. Stel je het maximale bod te laag in via AdWords, dan heeft dit invloed op de rankings en het aantal vertoningen. Bij hoge posities wordt er vaker op je advertentie geklikt, wat voor een betere kwaliteitsscore zorgt. Hierdoor betaal je uiteindelijk lagere klikprijzen.
  2. Google biedt de optie om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Gebruik deze optie wanneer je ziet dat bepaalde zoekwoorden niet converteren.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld of heb je geen tijd voor de optimalisatie van je website? Huur onze Google AdWords-experts in en alles wordt voor je geregeld: van de opzet tot de optimalisatie van AdWords. Neem hier contact op voor een vrijblijvend advies.