AdWords onderzoek

Met Google AdWords bereik je gericht je doelgroep. Zo kun je adverteren in de zoekmachine van Google of met een reclamevideo op YouTube. Zorg wel van tevoren voor een uitgebreid onderzoek. Wat is bijvoorbeeld je doelgroep? En wat is de beste manier om ze te bereiken? Om je op weg te helpen, leggen wij in zes stappen uit hoe je dit onderzoek aan moet pakken voor een succesvolle campagne via AdWords.

Om direct van start te gaan, maak je eerst een Google Adwords-account aan. Bezoek de website van Adwords en klik op ‘Start nu’ om je eerste campagne aan te maken.

1. Onderzoek SEA-campagne

Onderzoek eerst de beschikbare campagnes. Elke strategie heeft namelijk een ander eindresultaat. Klik op ‘+campagne -> Nieuwe campagne -> selecteer een campagnetype’.

Je kunt kiezen uit de volgende campagnes:

  • Google zoeknetwerk: gericht op klanten die al bekend zijn met jouw producten, diensten of bedrijf in het algemeen.
  • Google displaynetwerk: gericht om nieuwe klanten winnen, naamsbekendheid generen.
    • Google zoeknetwerk met display select: gericht op nieuwe klanten winnen, naamsbekendheid generen, klanten die al bekend zijn met jouw producten, diensten of het bedrijf in het algemeen. Overweeg tijdens je onderzoek ook om remarketing in te zetten. Hierbij wordt een banner getoond aan mensen die je website in het verleden bezocht hebben.
  • Adverteren op YouTube: gericht op naamsbekendheid genereren en productlanceringen.  
  • Adverteren op Google Shopping: gericht op bestaande en nieuw klanten die al bekend zijn met jouw producten, diensten of het bedrijf in het algemeen.

Analyse grafieken

2. Onderzoek de demografische gegevens

Waarschijnlijk heb je al een idee waar jouw klanten zich bevinden. Heb je dit niet? Onderzoek dan alsnog de demografische gegevens. Via AdWords kun je gericht adverteren om mensen uit een bepaald land, regio, provincie of stad te bereiken. Het is mogelijk om meerdere ‘target locaties’ aan te maken.

3. Google biedstrategie instellen

Er zijn drie verschillende manieren om te betalen voor je advertenties:

  1. Kosten per klik (CPC)
  2. Kosten per 1.000 vertoningen (CPM)
  3. Kosten per actie of conversie (CPA)

Voor beginners is het verstandig te starten met CPC. Het geeft je een beter beeld hoe AdWords precies werkt en hoe de klikprijs bepaald wordt. De klikprijs ligt hoger voor conversiegerichte zoektermen. Dit komt door de hoge concurrentie op deze zoekwoorden.

Er is een onderzoek nodig in de vorm van een zoekwoordenanalyse om het dagelijkse budget te bepalen. In bepaalde sectoren heb je een hoger budget nodig in vergelijking met een nichemarkt. Op autoverzekeringen wordt bijvoorbeeld veel meer gezocht dan hangstoelen. Ook is regionaal adverteren vaak goedkoper, omdat dit een kleinere doelgroep betreft.

Onderzoek het zoekvolume via de zoekwoordplanner van Google. Zoektermen met een lage concurrentie en een hoog zoekvolume zijn de beste combinatie. Bekijk het aanbevolen bod per zoekterm en bepaal op basis hiervan het dagbudget.

4. Advertentiegroepen aanmaken

Na je onderzoek en het opzetten van een campagne maak je een advertentiegroep aan binnen AdWords. Voor een viswinkel zou dit hengels, accessoires en visvoer kunnen zijn.

Een veelgebruikte methode is om de websitestructuur te spiegelen aan de advertentiegroepen.

Je kunt één of meerdere advertenties aanmaken per advertentiegroep. Deze bestaat uit:

  1. Titel: maximaal 30 tekens
  2. De tweede regel van de kop: maximaal 30 tekens
  3. Advertentiebeschrijving: maak duidelijk wat je aanbod is en verwerk altijd een call to action in de beschrijving
  4. URL: de getoonde URL in de advertentie. Laat hier ook altijd de zoekwoorden in terugkomen.Laptop Google

5. Onderzoek keywords per advertentiegroep

Het is ontzettend belangrijk dat de zoekwoorden aansluiten bij de advertentie. AdWords biedt verschillende opties aan om dit te onderzoeken:

  • Modificeer voor breed zoeken
  • Woordgroep
  • Exact zoekwoord

Bekijk hier de uitleg van Google per zoekwoordoptie.

Voor een startende campagne raadt Google de optie ‘modificeer voor breed zoeken’ of ‘woordgroep’ aan. Na verloop van tijd kun je aan de hand van de beschikbare data zien welke zoekwoorden goed werken. De optie ‘exact zoekwoord’ is dan een logische vervolgstap.

Start met twintig zoekwoorden per advertentiegroep. In een later stadium kun je altijd een onderzoek doen naar meer zoekwoorden en deze toevoegen, mocht dat nodig zijn.

6. Klaar om te beginnen met AdWords

Alvorens je het onderzoek gaat afronden en de campagne via AdWords activeert, kijk je alles nog een keer grondig na. Let vooral op:

  • De ingevoerde zoekwoorden
  • CPC – bod per zoekwoord + het dagbudget
  • De advertentietekst

Vergeet niet je betaalgegevens aan Google door te geven. Dit doe je via ‘Settings’ (rechtsboven) -> Facturering en betaling.

AdWords tips

Hieronder vind je een aantal tips om van je campagne via AdWords een succes te maken:

  • Maak gebruik van de optie remarketing. Hiermee wordt via AdWords de advertentie getoond aan mensen die je website eerder bezocht hebben en haal je ‘verloren’ bezoekers weer terug.
  • Optimaliseer je advertenties voor mobiele apparaten. Ruim 60% van de zoekopdrachten worden uitgevoerd op mobiele apparaten. Via AdWords maak je speciale advertenties aan voor deze apparaten. Onder mobiele apparaten verstaan we smartphones, tablets en wearables zoals een smartwatch.
  • Voeg extensies toe: Lees hier meer over hoe het werkt en wat de voordelen zijn.
  • Probeer verschillende advertentieteksten en onderzoek wat het beste werkt
  • AdWords-campagne optimaliseren is ontzettend belangrijk voor optimaal resultaat. Lees hier hoe je dit kunt doen.


Voor het beste resultaat via AdWords en een uitgebreid onderzoek vooraf is het altijd beter om een SEA-specialist in te schakelen. Neem vandaag nog contact op met één van onze specialisten voor een vrijblijvend advies!