AdWords beheer

Naast onderzoek en implementatie is ook beheer een belangrijk onderdeel wanneer je AdWords toepast. Sterker nog, het beheer van je AdWords is een verhaal zonder einde. Dit komt door voortdurende veranderingen door bijvoorbeeld je concurrentie en verschillende behoeften van je doelgroep. Wij vertellen je welke processen prioriteit hebben en hoe je het beheer van AdWords op een efficiënte wijze uitvoert.

Het beheer van AdWords bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. AdWords optimaliseren
  2. Instellingen AdWords
  3. Advertenties beheren
  4. Resultaten meten
  5. Budgeting & facturering

1. AdWords optimaliseren

Optimalisatie is onderdeel van AdWords beheer. Dit proces bestaat uit de volgende stappen:

  1. Resultaten meten
  2. Structuur aanbrengen advertentiegroepen
  3. Optimaliseren zoekwoordenlijsten
  4. Optimaliseren advertentieteksten
  5. Verbeteren kwaliteitsscore
  6. Optimaliseren landingspagina’s

Wij vertellen je graag meer over deze stappen op de pagina over de optimalisatie van AdWords.

2. Instellingen AdWords

Wanneer je met meerdere personen aan verschillende campagnes werkt, wordt het beheer al snel onoverzichtelijk. Het is mogelijk om het account van je AdWords met verschillende toegangsniveau ‘s te delen. Lees hier meer over de beschikbare toegangsniveaus.

Het is belangrijk dat je de volgende instellingen direct vanaf het begin goed toepast:

  • De campagne-indeling: hier staat meer informatie over de mogelijke campagnes.
  • Geografische locaties en talen per advertentiegroep
  • De extensies per advertentiegroep
  • De weergave op mobiele apparaten (mogelijk speciale advertenties aanmaken voor mobiele apparaten)
  • Beheer instellingen zoekwoorden: meer informatie over de opties ‘modificeer voor breed zoeken’, ‘woordgroep’ en ‘exact zoekwoord’ vind je hier.  

statistieken

3. Beheer advertenties

Wij raden je aan om verschillende advertentieteksten uit te proberen en te kijken welke het beste werkt. Dit verhoogt de relevantie van jouw advertentieteksten, wat ten goede komt aan de kwaliteitsscore. Deze score gebruikt Google om de kwaliteit van jouw advertentie te bepalen. Een hoge kwaliteitsscore resulteert in hogere rankings en lagere klikprijzen.

Via ‘advertenties beheren’ kun je aan de volgende ‘touwtjes trekken’ om de campagne bij te sturen:

  • Budgetten en biedingen: per advertentiegroep beheer je de maximale biedprijs. Een te lage biedprijs heeft invloed op de positie binnen de gesponsorde advertenties en het aantal vertoningen.
  • Zoekwoorden: onderdeel van AdWords optimalisatie is het bijwerken, aanpassen en toevoegen van zoekwoorden. Bekijk per zoekwoord hoe goed het converteert en probeer nieuwe zoekwoorden uit. Wordt de kostprijs per zoekwoord te hoog? Schrap deze dan uit de lijst.
  • Doelgroep: per campagne kun je de targeting aanpassen mocht dit nodig zijn.

4. Resultaten meten

De kwaliteitsscore wordt bepaald door de relevantie van jouw advertentieteksten, de klikfrequentie en de kwaliteit van je landingspagina’s.

Bij het meten van de resultaten besteed je aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Klikfrequentie (CTR) = aantal vertoningen van de advertentie en aantal keer dat erop geklikt wordt.
  • Prestaties advertentie-extensies: hoe vaak wordt er bijvoorbeeld op de bel-nu button geklikt?
  • Gemiddelde kosten per klik (CPC)
  • Kwaliteitsscore per advertentie

Een koppeling van Google Analytics met AdWords is nodig voor inzage in het aantal bezoekers naar de landingspagina, bouncepercentage, gemiddelde duur op een webpagina en de apparaten die je bezoekers gebruiken. Lees hier hoe je beide accounts kunt koppelen.

Het is mogelijk om de statistieken in Excel te weergeven. Via campagnes kun je aan de hand van filters verschillende tabellen aanmaken. Met deze tabellen kun je binnen één oogopslag zien hoe de campagne er voor staat en waar mogelijk bijgestuurd moet worden.

Conversies bijhouden

Een conversie omvat een aankoop, het achterlaten van contactgegevens of de download van een applicatie. Via AdWords en Analytics beheer je de volgende gegevens:

  • Websites acties – zoals aankopen en aanmeldingen
  • Telefoongesprekken – klanten die rechtstreeks vanuit een advertentie bellen
  • App-downloaden in-app-acties – het aantal keer dat een applicatie gedownload is
    Geld investering

Rendement op investering (ROI)

Om duidelijkheid te krijgen over jouw ROI is het belangrijk dat je het aantal conversie bijhoudt. Het aantal conversies en de kosten per klik geven het rendement van jouw advertenties weer.

Uiteraard heeft ieder product of dienst een andere winstmarge. De volgende formule bepaalt jouw ROI: (opbrengst – kosten van verkochte goederen) / kosten van verkochte goederen
Het is vrij normaal dat de ROI schommelt. Probeer de ROI regelmatig in de gaten houden met actief beheer om onverwachte dalingen te voorkomen.

5. Budgeting en facturering

Nadat je de betaalgegevens hebt ingevoerd kun je beginnen met adverteren. Het is mogelijk de betalingen automatisch of handmatig te laten verlopen. Via het dashboard van AdWords beheer je facturen uit het verleden en kun je toekomstige facturen inzien.

Hulp nodig bij het beheer van AdWords?

Het internet is een dynamische wereld waar onze specialisten alles vanaf weten. Schakel ze vandaag nog in om het beheer van je campagnes in AdWords in goede banen te leiden. Zo houd jij tijd over voor andere dingen.