SEO en SEA: wat is het verschil en hoe zet je ze slim in?

Als je net begint met online marketing krijg je te maken met flink wat nieuwe termen. Dat kan erg intimiderend zijn, want wat betekenen al deze termen en wat moet je ermee? Laat je niet afschrikken: wij leggen je in dit artikel uit wat SEO en SEA betekenen, hoe ze van elkaar verschillen en hoe jij ze kunt inzetten voor sterke online zichtbaarheid.

Wat is SEO?

Een van de meest gehoorde termen binnen online marketing is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dat is natuurlijk nog een vrij abstract idee, dus we leggen je graag uit wat dit precies inhoudt.

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization is het proces waarbij je jouw website en content zo organiseert dat deze goed scoort in zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo! Daar gaat veel mee gemoeid, want de indexering van websites en content in zoekmachines gebeurt aan de hand van een ingewikkeld algoritme. En dat algoritme verandert ook continu.

De online strategie voor goede SEO

Grofweg kunnen we stellen dat SEO om drie hoofdelementen draait, namelijk:

  • techniek: snelle laadtijd, gebruiksvriendelijkheid en technische basis. Technische verbeteringen zijn essentieel voor een goede SEO-strategie.
  • content: relevante zoektermen, waardevolle content, betekenisvolle foto’s en video’s. Een zoekwoordenanalyse is de basis voor een goede SEO-strategie en helpt je om de juiste termen te identificeren.
  • autoriteit: backlinks, interne links, kwalitatieve content. Kwalitatieve links van andere websites verhogen de autoriteit van je website.

Een lange adem voor online succes

SEO heeft dus betrekking op het optimaliseren van je website of content om hoog te scoren op organische zoekresultaten. Dit is een continu proces dat een lange tijd kan duren om op te bouwen, maar je hebt er ook lange tijd profijt van. Het vergt vaak maanden om significante resultaten uit SEO te behalen.

Wat is SEA?

Naast de term SEO zul je de term SEA ook veelvuldig voorbij horen komen binnen de online marketing. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. In tegenstelling tot SEO richt SEA zich op het adverteren in zoekmachines om zo meer verkeer, leads, views en klanten te genereren.

De bekendste vorm van SEA is Google Ads, waarin je betaalt per klik voor advertenties. Google Ads is namelijk het grootste platform waar je tegen betaling advertenties kunt plaatsen binnen het advertentienetwerk van Google. Advertenties in SEA verschijnen vaak boven de organische zoekresultaten. En deze betaalde zoekresultaten kunnen heel effectief zijn voor je business.

Direct resultaat

Met SEA ben je dus niet zozeer je website of content aan het optimaliseren, maar eerder je online vindbaarheid en bereik. Je ziet snel resultaat van je werk en je hebt totale controle over de advertenties, het marketingbudget, het bereik en de doelgroep. Een groot voordeel van SEA is dat je direct verkeer naar je website kunt sturen. Met SEA kun je je advertenties targeten op specifieke demografische groepen. En zo kun je veel waar krijgen voor je geld.

SEO versus SEA

Eigenlijk is de kop van deze paragraaf misleidend. Binnen de marketing hebben we het namelijk niet over SEO vs SEA. We doen namelijk ons best om SEO én SEA effectief in te zetten voor het beste resultaat. Tussen SEO en SEA zitten veel verschillen en juist daardoor vullen ze elkaar fantastisch aan. Het combineren van SEO en SEA vraagt om een goede afstemming van zoekwoorden. Beide strategieën zijn belangrijk omdat ze elkaar versterken en de algehele online zichtbaarheid vergroot. Je hoeft niet te kiezen tussen SEO of SEA; vaak is een combinatie het krachtigst.

Het grootste verschil tussen SEO en SEA

Hoewel SEO en SEA allebei draaien om vindbaarheid in zoekmachines, verschillen ze op cruciale punten. Zoektermen in SEA zijn de exacte woorden die gebruikers invoeren, terwijl SEO zich richt op het optimaal gebruiken ervan in content. We zetten deze punten graag uiteen om zo te illustreren hoe je beiden effectief kunt inzetten voor online marketing.

Kostenmodel

Voor het optimaliseren van je SEO ben je in principe geen kosten kwijt. Je investeert tijd en kennis. SEO richt zich op organische zichtbaarheid zonder directe kosten. Maar na verloop van tijd genereer je succes door de weergave in onbetaalde zoekresultaten door slim gebruik van de juiste zoekwoorden, een sterke online aanwezigheid te hebben en een goed functionerende website te onderhouden. Bij SEO investeer je in techniek, content en autoriteit, terwijl bij SEA je betaalt per klik voor advertentieplaatsing. Met SEO kan ook een kleine website meer verkeer aantrekken zonder groot budget.

SEA gaat gepaard met een financiële investering. Je betaalt namelijk voor advertenties per click om zo relevant verkeer naar je website te leiden. Door een betaalde campagne kan je website bovenaan staan in de zoekresultaten of worden weergegeven op andere plekken in het netwerk van Google.

Resultaten

De snelheid waarmee je succes boekt, is ook anders tussen SEO en SEA. SEO is een investering die door de tijd heen zich terugbetaalt. Je werkt hard aan het creëren van content, het onderhouden van de website en het opbouwen van een online aanwezigheid voor de zoekmachine optimalisatie. En gaandeweg zie je resultaten van deze SEO inspanningen, welke langdurig zijn.

De resultaten van SEA zijn direct zichtbaar en daardoor direct lonend. Door advertenties op te zetten zorg je ervoor dat je direct opvalt in de zoekresultaten. Dat maakt SEA een krachtige tool om jezelf op de kaart te zetten of te werken aan naamsbekendheid.

Controle

Als je werkt aan SEO en SEA wil je uiteraard zien of je vorderingen maakt. Dat kan gelukkig, maar bij SEO in minder mate dan bij SEA. Bij Search Engine Optimization heb je via het platform dat je gebruikt vaak zicht op bepaalde statistieken en door gebruik van Google Analytics kun je veel wijzer worden over wie je platform gebruiken en waar je nog aan kunt werken. Maar je hebt maar weinig zicht op jouw positie in de zoekresultaten.

Met SEA kun je heel veel controle over je acties hebben. Je bepaalt zelf het budget, dus de pay-per-click, de doelgroep waaraan je betaalde advertenties worden getoond en de plekken waar je advertenties zichtbaar zijn. Bovendien krijg je veel inzicht in de statistieken van je SEA, zodat je snel kunt schakelen. Bij SEA zijn de kosten afhankelijk van de concurrentie op zoekwoorden. Met SEA kun je testen welke zoekwoorden het beste werken voor je doelgroep. Direct feedback krijgen is enorm waardevol om je advertentie zo effectief mogelijk te maken.

Schaalbaarheid

Een ander belangrijk verschil tussen SEO en SEA is de schaalbaarheid. Vooral als je een eenmanszaak hebt, of als je geen marketingteam inzet, kan het opschalen van SEO erg lastig zijn. Er gaat nogal wat mee gepaard en het vereist een flinke tijdsinvestering.

SEA is daarentegen goed op te schalen. Als je gebruik maakt van Google Ads, en daar enige handigheid in hebt, kun je in korte tijd veel effectieve campagnes, tijdelijke acties en langlopende advertenties opzetten. SEA is ideaal voor tijdelijke acties of productlanceringen. Dit kan allemaal naast elkaar lopen en zo bepaal je zelf hoeveel exposure je wilt en hoeveel budget je vrij wilt maken.

Hoe werken SEO en SEA samen in een online strategie?

Zoals we hebben laten zien werken SEO en SEA uitstekend samen voor de beste online strategie voor jouw bedrijf. Je hoeft niet te kiezen tussen Search Engine Advertising of Optimization. Het is geen SEO vs SEA: je kunt ze allebei doen en slim combineren voor tal van voordelen.

Meer zichtbaarheid in zoekresultaten

Tussen SEO en SEA zit flink wat verschil en daarmee kun je jouw aanwezigheid in de zoekresultaten juist versterken. Met SEO werk je aan organische resultaten, terwijl SEA direct resultaat oplevert en leidt tot een hogere positie in de resultaten.

SEA als testomgeving voor SEO

Door slim gebruik te maken van SEA kun je zelfs je SEO verbeteren. Meta-inzichten van SEA kunnen helpen om gerichter content te creëren voor SEO. Met SEA krijg je namelijk goed inzicht in de zoekwoorden waarop wordt gezocht. Content die gedeeld wordt op sociale media kan ook bijdragen aan SEO. Deze inzichten kun je vervolgens gebruiken om je SEO aan te scherpen, zodat je mensen bereikt die op die specifieke term zoeken.

Branding

SEO is een fantastische manier om te werken aan een trouwe achterban en het creëert een bepaalde mate van vertrouwen en autoriteit. Met SEA werk je juist aan het verkrijgen van verkeer en verkoop. Deze combinatie zorgt voor een effectieve strategie voor zowel de korte termijn als de lange termijn. Er is vaak een grotere kans op conversie bij het gebruik van SEO en SEA samen.

Succesvolle online marketing

De beste strategie voor jouw bedrijf is dus zonder twijfel een combinatie van SEO en SEA. Gebruik SEO voor de groei op de lange termijn en de autoriteit binnen jouw niche, terwijl je SEA inzet voor kortetermijnresultaten en het opbouwen van verkeer. Zo werk je aan een robuuste online aanwezigheid waar je lang profijt van hebt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *