illustratie van een klik op een advertentie

Hoe zet je een effectieve Google Ads-campagne op?

Google Ads, voorheen bekend als Google AdWords, is een ontzettend handig platform voor bedrijven en ondernemers. Wij zouden het zelfs onmisbaar willen noemen voor de marketing van je bedrijf. Google Ads stelt je namelijk in staat om advertenties te tonen in de zoekresultaten van Google, op videoplatformen en in het uitgebreide Google Display Netwerk. Hiermee kun jij je conversies maximaliseren, werken aan naamsbekendheid en meer omzet behalen.

Maar hoe begin je met Google Ads? En hoe zet je een effectieve Google Ads-campagne op? Dat leggen wij je in dit artikel stap voor stap uit. En we bespreken wat de voordelen kunnen zijn van het inschakelen van een SEA-specialist voor jouw Google Ads-campagnes.

Wat heb je nodig voor een effectieve Google Ads-campagne?

Voordat je überhaupt begint met het opzetten van een campagne, is het belangrijk om de juiste voorbereiding te treffen. Dit maakt het proces uiteindelijk een stuk eenvoudiger. Deze zaken heb je in elk geval nodig.

  • Een Google account. Om Google Ads te kunnen gebruiken, heb je een Google-account nodig. Heb je deze nog niet? Dan zul je deze moeten aanmaken.
  • Een heldere doelstelling. Wat wil je met jouw advertenties bereiken? Ben je op zoek naar meer conversie, potentiële klanten, meer websiteverkeer of meer mobiele app downloads? Een duidelijke doelstelling helpt bij het opzetten van een effectieve campagne.
  • Een goedwerkende landingspagina. De advertenties die je aanmaakt in Google Ads zullen verwijzen naar een webpagina van jouw keuze. Het is belangrijk dat deze landingspagina goed werkt, snel laadt, mobielvriendelijk is en kwalitatief in orde is. Dat heeft direct effect op jouw beoordeling door Google én de effectiviteit van je campagne.
  • Relevante zoekwoorden. Zoekwoorden vormen de basis van elke campagne op Google Ads. Natuurlijk kun je je laten leiden door de zoekwoorden in Google Ads zelf, maar een vooronderzoek kan zeker baat hebben. Zo weet je welk bepaald zoekwoord past bij jouw doelgroep.
  • Een realistisch budget. Bedenk vooraf hoeveel je wilt besteden aan verschillende campagnes. Zo weet je al direct wat je beschikbare budget is bij het opstellen van je campagne.

Starten met Google Ads

Een Google Ads-campagne start bij het opzetten van een account bij Google Ads. Pas dan kun je aan de slag met advertenties maken. Heb je al een Google Ads account? Dan hoef je deze stappen natuurlijk niet te doorlopen.

Stap 1: Een bedrijfsaccount op Google

Als je nog geen bedrijfsaccount hebt op Google, wil je deze zeker aanmaken. Met dit account kun je vervolgens heel eenvoudig inloggen bij diverse diensten van Google, zoals Google Analytics, Google Keep en Google Ads.

Stap 2: Bedrijfsinformatie

Na het inloggen begin je met het invullen van al je actuele bedrijfsinformatie. Je vult je bedrijfsnaam, je website, contactgegevens en andere belangrijke informatie in. Deze informatie wordt gebruikt om je campagnes op te zetten. Het is belangrijk om hier de tijd voor te nemen. Deze informatie is namelijk van grote invloed op de weergave van je advertenties en je indexatie vanuit Google.

Stap 3: Factureringsgegevens

Voor je echt aan de slag gaat met het opzetten van een Google Ads-campagne, wil je jouw factuurgegevens in Google Ads op orde hebben. In het dropdownmenu kun je naar factureringsinstellingen. Deze gegevens vul je in en voilà: je account is helemaal op orde.

Hoe AdWords campagne opzetten?

Nu je Google Ads account is aangemaakt en al je gegevens ingevoerd zijn, kun je aan de slag met een Google Ads-campagne opzetten. Als je dit nog nooit hebt gedaan, zal het best even lastig zijn. Google Ads biedt namelijk ontzettend veel mogelijkheden, waardoor je misschien door de bomen het bos niet ziet. Wij helpen je bij het je eerste Google Ads-campagne opzetten. Hieronder zie je stapsgewijs hoe je dit aanpakt.

Stap 1: Campagnedoel en campagnetype

Bij het aanmaken van een nieuwe campagne vraagt Google Ads eerst naar je campagnedoel. Wil je adverteren om nieuwe leads te genereren, je product onder de aandacht te brengen, je conversies te vergroten, meer websiteverkeer te genereren of downloads te stimuleren?

Daarna kies je het campagnetype. Logischerwijze kies je een type campagne dat geschikt is voor het targetten van de juiste mensen en jouw doelen. Dit zijn de mogelijkheden:

  • Zoeknetwerk-campagne: Tekstadvertenties in de Google zoekmachine.
  • Display-netwerk-campagne: Visuele advertenties, zoals banners, op websites die onderdeel zijn van het Google Display Netwerk, bestaande uit miljoenen websites.
  • Shopping-campagne: Speciaal voor webshops; toont productafbeeldingen, prijzen en winkelinformatie.
  • Video-campagne: Advertenties op YouTube-kanaal en in het videopartnernetwerk.
campagnedoel instellen

Stap 2: Biedstrategie

Google Ads heeft een uniek systeem voor het aanbieden en afnemen van advertentieruimte en zoekwoorden. Als je wilt adverteren op een bepaald zoekwoord zul je namelijk moeten concurreren met andere adverteerders op een soort van veiling. Je biedt, volledig geautomatiseerd, op zoekwoorden waarop jij wilt scoren.

Advertenties worden vervolgens getoond op basis van de juiste zoekwoorden. Daar zijn kosten per klik (CPC) aan verbonden. Je betaalt als adverteerder elke keer als iemand op jouw advertenties klikt, het zogenaamde pay per click (PPC) model.

Je kunt je voorstellen dat je meer betaalt voor zoekwoorden die erg populair zijn. Maar Google gebruikt meer factoren om te bepalen welke campagnes er wanneer getoond worden. Zo houdt Google ook rekening met de kwaliteit van de advertentie, de kwaliteit van de landingspagina en het bod. Het is dus niet altijd de hoogste bieder die vertoond wordt, maar soms ook gewoon de best passende optie of de kwalitatief beste keuze.

Kies een biedstrategie die past bij jouw doelstellingen en bij jouw wensen. Maak het vooral niet onnodig ingewikkeld, vooral niet als je net begint. Je kunt je campagne namelijk altijd nog bijstellen. Vaak is klikken maximaliseren de beste optie voor beginners.

biedstrategie instellen

Stap 3: Campagnenaam en -taal

Het is belangrijk om je campagne een duidelijke naam te geven. Vooral als je, na een tijdje, meerdere campagnes hebt lopen, wil je deze goed van elkaar kunnen onderscheiden. Geef je campagne dus een naam die betrekking heeft op de periode, de specifieke actie of het specifieke product.

Daarna kies je waar jouw advertenties worden getoond. Je hebt hierbij ruime keuze, aangezien Google wereldwijd actief is. Je kunt jouw advertentie tonen in diverse landen, maar ook specifiek richten op Nederland, een bepaalde stad of zelfs een bepaald gebied. Stem de taal vervolgens af op je locatie.

Stap 4: Advertentiegroepen en zoekwoorden

Het is belangrijk om gebruik te maken van meerdere advertentiegroepen om één of meerdere advertenties in te stellen op gerichte zoekwoorden. Je kunt de advertentiegroepen groeperen rondom een bepaald thema of zoekwoord. Met een aparte advertentiegroep verbeter je de relevantie van je advertentie uiteindelijk.

Spits de zoekwoorden toe op de advertentiegroepen. Na het doen van een zoekwoordenonderzoek heb je hopelijk zoekwoorden gevonden die passen bij jouw product of dienst en jouw doelstellingen. De juiste zoekwoorden zijn heel bepalend voor het succes van jouw advertentie. Voer per advertentiegroep zoekwoorden in en maak dit zo specifiek als jij zelf wilt door gebruik te maken van brede zoekwoorden en negatieve zoekwoorden.

Stap 5: Advertenties maken

Nu de basis klaar is, is het tijd om de daadwerkelijke advertenties te maken van je campagne. Een standaard advertentie bestaat uit koppen, beschrijvingen, extensies en een landingspagina.

Koppen

De koppen van jouw advertentie vallen het meest op. Je wilt hier je belangrijkste zoekwoorden in verwerken en de unique selling points van je bedrijf in highlighten. Gebruik sommige koppen ook voor een gerichte call to action.

Beschrijvingen

Deze tekst valt iets minder op, maar wordt wel vertoond en gelezen. Hier leg je jouw aanbod of jouw product uit. Gebruik deze ruimte om de klant te overtuigen tot actie en meer toelichting te geven.

Landingspagina

Je landingspagina wordt via een URL vertoond in de advertentie. Zoals we al eerder hebben aangegeven is het belangrijk dat je landingspagina goed aansluit bij de advertentie en van goede kwaliteit is.

Extensies

Je kunt jouw advertentie uitbreiden met extra opties, zoals een afbeelding of een telefoonnummer. Dit kan potentiële klanten meer aanspreken en je advertentie echt laten opvallen.

Stap 6: Budget instellen

Als het goed is heb je al een budget voor ogen voor deze Google campagne. Je budget instellen is daarmee heel snel gebeurd. Je betaalt voor een Google Ads-campagne alleen als er ook daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt. Google Ads laat een indicatie zien van de resultaten waarop jij je budget kunt instellen.

budget instellen

Stap 7: De advertentie publiceren

Na het doorlopen van al deze stappen ben jij klaar om je advertentie live te laten gaan. Controleer alles nog een keertje en publiceer je advertentie. Nu staat jouw campagne live en kun je via het dashboard je campagne nauwlettend in de gaten houden. Je ziet hier de vertoningen, klikken, kwaliteit, conversies en kosten per klik. Als je wilt, kun je de advertentie gaandeweg aanpassen voor betere resultaten.

Zelf doen of uitbesteden? De voordelen van een SEA-specialist

Het opzetten van een Google Ads-campagne is best een uitdaging. Vooral als je net begint, komt er veel kijken bij adverteren en is het een steile leercurve. En niet iedereen heeft hier zin in of tijd voor. Daarom kun je ervoor kiezen om het adverteren via Google Ads uit te besteden aan een SEA-specialist.

De SEA-specialist

Een SEA-specialist is gespecialiseerd in het opzetten, beheren en optimaliseren van advertenties via platformen als Google Ads. Zij of hij heeft volop ervaring met het opzetten van campagnes en kan dus het maximale halen uit een Google Ads-campagne. De SEA-specialist is een heuse Google Ads-specialist.

Door een SEA-expert in te huren heb je uiteindelijk een beter rendement op investering. De campagne wordt snel en efficiënt opgezet met de beste optimalisatie. Door gebruik te maken van functies in Google Ads voor gevorderden, zoals biedstrategieën, A/B-testen en conversietracking, worden jouw campagnes nog effectiever. Zo spaar je tijd uit en wordt jouw advertentiebudget optimaal besteed.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *