google ads icoon op houten vloer

Hoe werkt Google Ads en zet jij het in voor jouw bedrijf?

Als ondernemer is het belangrijk om slim en efficiënt te werken. ‘Work smarter, not harder’ zeggen ze ook wel in Amerika. Dit kun je onder andere bereiken door veel van je processen te automatiseren, zoals je online marketing. Eén platform waarmee je advertenties effectief kunt inzetten is Google Ads. Maar hoe werkt Google Ads eigenlijk? En hoe haal je het maximale uit dit platform? Wij vertellen je er alles over.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieplatform van Google. Voorheen was dit bekend onder de naam Google Adwords, maar sinds enige tijd is het ingekort naar Google Ads. Met dit platform kunnen bedrijven en adverteerders hun advertenties laten weergeven op allerlei online plekken. Denk hierbij aan Google zoekmachine, YouTube, websites en apps. En dat allemaal vanaf één centrale plek.

Je kent Google natuurlijk als zoekmachine, maar naast op Google zoeken kun je hier nog veel meer doen. Zo zijn Google Maps, Google Shopping, Google Calendar, Gmail en Google Keep ook enorm populair onder internetgebruikers. En als ondernemer en adverteerder heeft Google tal van tools om jouw leven makkelijker te maken, waaronder Google Analytics, Google Trends en natuurlijk Google Ads. Het is niet gek dat talloze bedrijven zo fanatiek gebruik maken van Google producten.

advertenties in Google

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads is enorm handig, omdat je vanaf één centraal punt je online adverteren kunt organiseren. Maar om er het maximale uit te halen, zul je wel moeten weten hoe het precies werkt. Wij leggen uit hoe jij met Google Ads en zoekwoorden aan de slag kunt gaan.

Google advertenties

Het is je natuurlijk wel eens opgevallen dat overal online wel een advertentie getoond wordt. Deze advertentie kun je plaatsen via een adverteerder of door een platform, zoals Google Ads. Via zo’n platform heb jij als adverteerder direct een enorm bereik door hun display netwerk en dus veel potentiële klanten.

Je kunt kiezen voor diverse manieren van adverteren via Google Ads. Welke manier van adverteren juist is voor jou is afhankelijk van jouw voorkeuren, niche, zoekwoorden en doelstellingen. Dit zijn enkele mogelijkheden:

  • Display advertenties. Dit zijn advertenties op websites die deel zijn van het netwerk van Google Ads.
  • Zoekcampagnes. Dit zijn tekst advertenties voor de zoekmachine die bovenin de zoekresultaten van Google worden vertoond.
  • Video advertenties. Dit zijn advertenties op visuele platformen, zoals YouTube.
  • Shopping advertenties. Dit zijn advertenties die specifieke producten, met afbeelding en prijs, vertonen.
  • App advertenties. Dit zijn advertenties om bepaalde apps te promoten via de app store.

Cost-per-click (CPC)

Een advertentie wordt getoond op basis van een bepaald zoekwoord. Deze zoekwoorden kun je zelf selecteren via je Google Ads account. Dit doe je natuurlijk zo slim mogelijk. Je wilt een zoekwoord kiezen dat relevant is, maar dat ook binnen jouw budget past qua kosten per klik (CPC) en waar de concurrentie niet te groot op is. Er gaat dus best veel schuil achter zulke display advertenties.

Google Ads werkt met een zogenaamd pay-per-click (PPC) model). Je betaalt elke keer dat iemand op je advertentie klikt. Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van het zoekwoord, maar ook van de concurrentie op dit zoekwoord en op de gekozen biedstrategie.

Google bepaalt vervolgens via een slim geautomatiseerd systeem welke advertenties op welke plek in het display netwerk worden vertoond. Hierbij houdt het niet alleen rekening met relevante zoekwoorden, maar ook met het bod, de kwaliteit van de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Zo ‘wint’ niet altijd de hoogste bieder, maar ook de kwalitatief beste keuze.

De voordelen van Google Ads voor bedrijven

Een platform als Google Ads kan enorm veel toegevoegde waarde hebben voor jouw bedrijf of jou als ondernemer. Wij sommen enkele voordelen voor je op.

Grote zichtbaarheid in zoekresultaten

Door Google Ads slim in te zetten, ben je in korte tijd en met weinig moeite al snel zichtbaar in het zoeknetwerk van Google. Als je wacht op organische resultaten kan dit soms wel weken of maanden duren. Maar met het juiste zoekwoord en een sterke opzet kun je al veel sneller een grote groep mensen bereiken.

Gericht adverteren

Door slim gebruik te maken van zoekwoorden kun je heel specifiek adverteren om jouw ideale doelgroep te bereiken, oftewel de advertentiegroep. Je kunt een advertentie targetten op demografie, taal, locatie, interesses en zelfs apparaat. Zo haal je het maximale uit jouw advertentiebudget.

Volledige controle over advertentiekosten

Door Google Ads te gebruiken bepaal jij tot op de cent waar jouw advertentiebudget aan wordt besteed. Je kiest zelf hoeveel je uitgeeft aan een advertentie en je betaalt alleen als er ook daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt.

Inzicht in statistieken

Google Ads maakt niet alleen het maken van advertenties eenvoudig, het geeft je ook volledig inzicht in het bereik en het succes. Alles is te meten en te optimaliseren met Google Ads: klikfrequentie, conversie, kosten per klik, bouncepercentage en bereik. Door dit optimaal te benutten kun je jouw search advertentie en zoekwoord nog effectiever maken.

Automatisering

Google Ads biedt handige functies, zoals Smart Bidding en Performance Max, om het adverteren nog makkelijker te maken. Je kunt namelijk machine learning inzetten om tijd te besparen en je inzet en zoekwoorden nog effectiever te maken.

screenshot van google ads website

Beginnen met Google Ads

Omdat Google Ads een groot platform is en ontzettend veel mogelijkheden biedt, kan het als beginnende adverteerder erg overweldigend zijn. Maar laat je hierdoor niet weerhouden om Google Ads adverteren in te zetten. Het lijkt misschien moeilijk, maar Google Ads advertenties zijn zó opgezet en voor je het weet wordt jouw marketing getoond. Wij helpen je op weg met ons stappenplan.

Stap 1: Doelstellingen bepalen

Elke goede advertentiecampagne begint met een plan en heldere doelstellingen. Wat wil je bereiken met je advertentie? Wil je meer websiteverkeer, grotere naamsbekendheid, een evenement promoten of juist meer verkopen? Jouw meest effectieve campagnestrategie hangt af van je doelstellingen.

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Op Google Ads kun je heel gericht adverteren met zoekwoorden en doelgroepbepalingen. Voor het beste resultaat is het dus belangrijk om jouw doelgroep helder voor ogen te hebben. Wie is jouw ideale klant of wie hoop je te bereiken? Focus hierbij op leeftijdscategorie, locatie en interesses. Het kan best zijn dat je meerdere advertentiegroepen hebt, maar stel diverse profielen op. Hoe meer inzicht je hierin hebt, hoe effectiever de advertentie zal zijn.

Stap 3: Account aanmaken

Als je nog geen account hebt op Google Ads kun je deze eenvoudig aanmaken via https://ads.google.com. Gebruik hiervoor je zakelijke Google-account, als je deze hebt.

Stap 4: Campagne opzetten

Het opzetten van een Google Ads campagne is de belangrijkste stap in dit hele proces. Hier wil je, vooral de eerste keer, echt even de tijd voor nemen. Bij het opzetten zul je namelijk:

  • een doel van de advertentie in moeten stellen.
  • een kanaal moeten kiezen voor de campagne.
  • de instellingen in moeten richten.
  • de juiste zoekwoorden moeten bepalen.
  • de advertentieteksten moeten schrijven.
  • het budget voor de campagne moeten bepalen.

Stap 5: De advertentieteksten schrijven

We haalden het al even aan bij stap 4, maar voor het schrijven van de advertentieteksten geven we graag nog wat meer informatie. Wervende teksten schrijven is namelijk best een vak apart. Je wilt natuurlijk dat jouw advertentie aanspreekt en opvalt bij potentiële klanten. Hiervoor heb je een pakkende kop nodig, maar ook een goede beschrijving van je product of dienst. En besteed ook aandacht aan de zichtbaarheid van jouw website of de call-to-action. Zo verleid je de meeste mensen tot actie.

Stap 6: Landingspagina optimaliseren

Een advertentie voor een bepaald product of dienst is belangrijk, maar de pagina waar mensen op terechtkomen ná het klikken op de advertentie is minstens zo belangrijk. Deze zal namelijk ook de klant aan moeten spreken, anders haken mensen af.

Zorg dat de pagina waar je bezoekers op terechtkomen goed vormgegeven is, snel laadt en bovendien relevant is voor de advertentie en het zoekwoord. Dit maakt het aantrekkelijker voor klanten om daadwerkelijk iets te kopen of over te gaan op actie, maar het verbetert ook je kwaliteitsscore op Ad Rank.

Stap 7: Campagne starten

Als je advertentie is opgezet, je pagina helemaal op orde is en je tevreden bent met je advertentietekst kun je jouw campagne starten. De advertentie wordt getoond in de Google zoekmachine, op diverse websites via het Google display netwerk of misschien wel op YouTube.

Stap 8: Monitoren

Natuurlijk wil je weten hoe jouw advertentie het doet. Gelukkig kun je via Google Ads alles goed in de gaten houden. Je ziet in één oogopslag welke zoekwoorden goed scoren, welke advertentie het meest succesvol is en wat jouw daadwerkelijke kosten zijn. Ben je toch niet helemaal tevreden over iets? Dan pas je dit eenvoudig aan.

En hoe nu verder?

Nu je al wat ervaring hebt opgedaan met Google Ads en je eerste campagne loopt, vraag jij je natuurlijk af wat je nu verder kunt doen om het maximale te halen uit het platform. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos en je hebt tal van opties om jouw advertenties en zoekwoorden nog meer te finetunen en de conversie te optimaliseren.

Gun jouw campagne even de tijd. Pas na een paar weken ervaring opdoen begrijp je goed wat werkt en wat niet werkt. En pas na een tijdje heb je het platform goed genoeg onder de knie om verder te kijken. Maar dan breekt ook weer een leuke fase aan: het finetunen per campagne.

Voor gevorderde gebruikers is er ontzettend veel te ontdekken op Google Ads. Je kunt jouw advertenties namelijk naar een hoger niveau tillen door gebruik te maken van A/B testen, conversietracking, diverse typen biedingen en uitbreidingen naar nieuwe advertentieplatforms. En je kunt meerdere campagnes tegelijkertijd runnen en beheren. Zo blijft Google Ads effectief als advertentieplatform, zelfs als je al flink wat bereik hebt, en haal jij het maximale uit jouw advertentiebudget.

Liever Google Ads uitbesteden aan specialisten? Lees hier hoe wij je kunnen helpen: SEA uitbesteden bij Seaspecialist.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *