10 veelgemaakte fouten bij het opzetten van een AdWords-campagne

Gericht adverteren met als resultaat meer conversies. Dit klinkt voor veel ondernemers verleidelijk in de oren. Toch is succesvol adverteren via AdWords lang niet makkelijk. Er worden nog steeds veel basisfouten gemaakt met niet-relevante bezoekers, een lage return on investment en grote teleurstellingen tot gevolg. Door onnodige fouten te vermijden verbeter je de uitkomsten en houd je de kosten binnen de perken. Hieronder volgen 10 veel gemaakte fouten bij het opzetten van een AdWords-campagne.

1. Het gebruik van de ‘breed zoeken’ optie

De ‘breed zoeken’ optie staat standaard ingesteld en is met name bedoeld voor beginnende adverteerders. Met ‘breed zoeken’ wordt je advertentie bij relevante zoekopdrachten getoond. Stel je het zoekwoord ‘vakantie Mallorca Spanje’ in dan wordt je advertentie ook getoond op het zoekwoord ‘Vakantie Barcelona Spanje’. Dit zorgt voor irrelevante klikken, die alleen maar geld kosten in plaats van opbrengen. Deze zoektype kan interessant zijn wanneer je in de beginfase inspiratie wilt opdoen voor nieuwe zoektermen, maar niet wanneer je voor een langere tijd aan het adverteren bent.

2. Focus op nummer 1 in de zoekresultaten

Begrijpelijk dat je als adverteerder op nummer één wilt staan. Echter is het belangrijk om je te realiseren dat veel mensen impulsief klikgedrag vertonen en dus zonder na te denken op jouw advertentie klikken. Impulsieve bezoekers verlaten je website vaak gauw zonder een transactie te maken. Richt je daarom op lagere posities en het aantal relevante bezoekers zal toenemen.

3. Alle zoekwoorden in één advertentiegroep

Via AdWords kun je heel gericht adverteren. Maak daar dus ook gebruik van door per zoekwoord oftewel per behoefte één advertentiegroep aan te maken. Laat het zoekwoord terugkomen in de advertentietekst, titel, en de URL. Eveneens kun je de doelgroep targeting hier op aanpassen. Door gericht te adverteren verhoog je het aantal relevante bezoekers die eerder geneigd zijn om een transactie aan te gaan.

3. Maar één advertentietekst per campagne

Maak per campagne meerdere advertenties aan. Zo wordt AdWords optimalisatie een stuk eenvoudiger, omdat je de resultaten van verschillende advertentieteksten kunt vergelijken en zodoende ziet wat wel of niet werkt. Werk je maar met één advertentietekst dan heb je geen vergelijkingsmateriaal en wordt het lastig om advertentieteksten gericht te verbeteren.

Google laptop

4. Advertenties 24/7 tonen

Wie zijn data goed bekijkt, ziet bepaalde patronen terugkomen. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat een groot deel van de klanten op maandagavond zijn online aankopen doet, terwijl ze aan het einde van de week niets kopen. Zijn er bepaalde dagen of tijdstippen dat advertenties geen klanten opleveren? Wellicht is het dan een beter idee om je AdWords-advertentie alleen op specifieke tijdstippen of dagen te laten zien. Zo geef je geen geld uit aan bezoekers die toch niets opleveren.

5. Homepagina als landingspagina

Je wilt bezoekers omzetten in de klanten. Dan is het van belang dat je hun behoeften tegemoetkomt, iets dat met een homepagina waarschijnlijk niet lukt. Bestudeer de behoeften van je bezoekers en stel hier speciale landingspagina’s voor in.

6. Biedprijs te hoog instellen

Hoge biedprijzen leveren mogelijk betere posities in de zoekresultaten op. Eveneens wordt je advertentie vaker getoond. Echter zijn hoge biedprijzen onnodig wanneer de kwaliteit van je advertentie in orde is. Dit betekent dat het zoekwoord, de advertentietekst, titel, URL en de landingspagina relevantie moeten vertonen. Een hoge relevantie wordt door Google met lagere minimale klikprijzen beloond. Waarom dan onnodig meer betalen?

7. Advertentieroulatie op ‘optimaliseren’

Standaard stel AdWords ‘optimaliseren’ in bij de advertentieroulatie. Mocht je meerdere advertenties hebben dan wordt de advertentie met de hoogste klikfrequentie en kwaliteitsscore het vaakst getoond. De klikfrequentie en kwaliteitsscore zijn belangrijke prestatiegegevens, maar zeggen lang niet alles over het aantal conversies.

Google logo

8. Zoeknetwerk met displayselectie

Standaard staan AdWords-campagnes ingesteld op ‘zoeknetwerk met displayselectie’. Deze optie is verleidelijk voor beginnende AdWords-adverteerders, maar levert vaak niet het gewenste resultaat op. Richt je één van deze campagnes. Het zoeknetwerk is geschikt voor ondernemers die meer bezoekers of conversies willen realiseren. Adverteren in het displaynetwerk levert een grotere naamsbekendheid op.

9. Geen gebruik maken van negatieve zoekwoorden

Het realiseren van bezoekers is leuk. Maar uiteindelijk wil je dat relevante bezoekers hun weg naar jouw website vinden. Dit doe je door bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Zo levert ‘autobedrijf Hoofddorp Amsterdam’ meer relevante bezoekers op dan ‘autobedrijf Amsterdam’. In dit geval sluit je de laatstgenoemde term, uit zodat advertenties bij dergelijke zoekopdrachten niet getoond worden.

10. Advertenties niet aanpassen voor mobiele apparaten

Meer dan de helft van alle zoekopdrachten komt binnen via mobiele apparaten zoals smartphones, wearables en tables. Mobiele gebruikers hebben vaak andere behoeften. Pas je advertenties hier op aan en voeg eventueel de bel nu of routebeschrijving extensies toe.

Wil je er zeker van zijn dat je één van de bovenstaande fouten niet maakt? Neem dan contact op met onze AdWords-specialisten.

20 Thoughts to “10 veel gemaakte fouten bij het opzetten van een AdWords campagne”

  1. Thank you for another informative site. The place else could I
    am getting that kind of info written in such a perfect means?

    I have a project that I’m just now running on, and I have been at
    the look out for such info.

  2. Currently it looks like WordPress is the best blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your
    blog?

  3. I like the helpful information you provide in your articles.

    I will bookmark your weblog and take a look at again right here
    regularly. I’m fairly certain I’ll learn a lot of new stuff
    proper right here! Best of luck for the next!

  4. We are a bunch of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your site provided us with valuable info to work on. You have done an impressive process and our entire community will probably be thankful to you.

  5. Fantastic goods from you, man. I have understand your stuff previous to
    and you are just extremely fantastic. I really like what
    you’ve acquired here, really like what you are stating and the way in which you say
    it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
    I can’t wait to read much more from you. This is really a wonderful web site.

  6. But a smiling visitant here to share the love (:, btw outstanding pattern. “He profits most who serves best.” by Arthur F. Sheldon.

  7. Hi my friend! I wish to say that this post is amazing, nice
    written and include almost all vital infos. I’d like to see more posts like this .

  8. I visited several web pages however the audio feature for audio
    songs present at this web site is actually wonderful.

  9. It’s amazing to pay a visit this web page and reading the views of all mates on the topic of this article, while I am also keen of getting familiarity.

  10. g

    Fastidious answer back in return of this difficulty with
    real arguments and describing everything regarding
    that.

  11. g

    Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon everyday.
    It will always be interesting to read articles from other authors and use a little something from their
    web sites.

  12. g

    This website truly has all the information I needed
    about this subject and didn’t know who to ask.

  13. Good day! Would you mind if I share your blog with my facebook group?
    There’s a lot of people that I think would really appreciate your content.
    Please let me know. Many thanks

  14. g

    I don’t know whether it’s just me or if perhaps everybody else experiencing
    problems with your site. It appears as if some of the written text on your posts are running off
    the screen. Can someone else please comment and let me know if
    this is happening to them as well? This could be a problem with my internet browser because I’ve had this happen before.
    Thanks

  15. Hi there all, here every person is sharing these kinds of knowledge, thus
    it’s fastidious to read this weblog, and I used to visit this
    webpage everyday.

  16. Excellent blog here! Also your web site loads up fast!
    What host are you using? Can I get your affiliate link to your host?

    I wish my web site loaded up as fast as yours lol

  17. Quality articles or reviews is the crucial to be a focus for the users to pay a visit
    the site, that’s what this website is providing.

  18. Hello, I enjoy reading all of your article
    post. I like to write a little comment to support you.

  19. Usually I do not learn post on blogs, however I wish to say that this write-up very
    pressured me to try and do so! Your writing style has been amazed me.
    Thank you, quite great post.

  20. Hi there to all, how is all, I think every one is getting more from this web page,
    and your views are nice designed for new viewers.

Leave a Comment