Zoeknetwerk

Adverteren via Google AdWords kan op twee manieren. Zo is er enerzijds het zoeknetwerk, waarbij advertenties getoond worden in de zoekresultaten van Google. Anderzijds heb je het displaynetwerk, waarbij een banner op relevante partnerwebsites van Google verschijnt. De zoekmachine heeft een groot aantal partnerwebsites, waarvan Nu.nl en Telegraaf.nl de bekendsten zijn in Nederland.

Starten met Google AdWords

De meeste internetgebruikers in Nederland maken gebruik van Google om gewenste informatie te vinden. Je mag dus aannemen dat hoge posities in de zoekmachine automatisch meer bezoekers opleveren, mits het zoekwoord vaak genoeg gebruikt wordt.

Maar hoe verkrijg je hoge posities in Google? Dit kan op twee manieren:

  • Zoekmachine-optimalisatie: je optimaliseert webpagina’s op basis van zoekwoorden, wat ook wel SEO genoemd wordt. Met zoekwoorden bedoelen wij de termen waarop jij de pagina wilt laten vinden. Houd er wel rekening mee dat het even duurt voordat Google en andere zoekmachines jouw website en keywords opnemen in de zoekresultaten. Dit kan een nadeel zijn wanneer je snel meer bezoekers wilt. Ook ben je niet verzekerd van een toppositie, omdat je nooit weet dat de concurrentie doet. Anderzijds is het wel een voordelige manier van hogere conversie behalen wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO.
  • Adverteren via AdWords: je betaalt geld om bovenaan in het zoeknetwerk van Google te komen. Je staat direct bovenaan en hoeft dus geen weken of maanden te wachten om resultaat te zien.

Wat is het zoeknetwerk (SEA)?

Adverteer je in het zoeknetwerk van Google, dan komt je advertentie boven de gratis verkregen posities in de zoekresultaten te staan. Deze strategie wordt ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd. De advertentie koppel je ook weer aan jouw zoekwoorden, zodat dit onderdeel uitmaakt van de relevante zoekresultaten. Google maakt altijd onderscheid tussen een advertentie en een organisch gegenereerde positie – door ads. voor de advertentietekst te plaatsen.

Het zoeknetwerk van SEA bestaat uit:

  •      Normale zoekresultaten
  •      Google Maps
  •      Google afbeeldingen

Zoeknetwerk met display selectie

Een nieuwe AdWords-campagne staat standaard ingesteld op ‘zoeknetwerk met display selectie’. Dit betekent dat jouw advertentie niet alleen in de zoekresultaten wordt getoond, maar ook op de partnerwebsites van Google, zoals YouTube, Nu.nl, Telegraaf.nl en Marktplaats.nl.Tablet Google

Voordelen zoeknetwerk met display selectie

De optie ‘zoeknetwerk met display selectie’ is in de volgende gevallen interessant:

  • Wanneer je een groot publiek wilt bereiken. Dit kan interessant zijn als je een totaal nieuw product lanceert namens jouw onderneming.
  • Wanneer je als ondernemer zelf weinig tijd hebt om Google AdWords bij te houden.

Voordelen AdWords zoeknetwerk

Iemand die een zoekopdracht in Google invoert is vaak op zoek naar iets specifieks. Neem de zoekopdracht ‘Philips E11030 espressomachine’ als voorbeeld. In dit geval is de gebruiker op zoek naar een specifieke espressomachine van Philips. De kans is groot dat deze gebruiker zich georiënteerd heeft en op het punt staat deze espressomachine van Philips aan te schaffen. Wanneer jij dit apparaat verkoopt is het dus verstandig om via de genoemde kanalen gevonden te worden op deze zoekwoorden. Hierdoor neemt de kans op conversie toe.

De voordelen van het zoeknetwerk op een rijtje:

  • Door de relevante toepassing een grote kans op conversie
  • Je bepaalt zelf op welke zoekwoorden je gevonden wordt
  • Je kunt heel gericht adverteren. Definieer je doelgroep op basis van demografie, geslacht en leeftijd

Verschil AdWords zoeknetwerk en displaynetwerk

Naast het zoeknetwerk, kan je via Google ook gebruikmaken van het displaynetwerk. Bij het displaynetwerk wordt een advertentie getoond wanneer een gebruiker hier niet specifiek naar vraagt. Bijvoorbeeld een banner op Nu.nl. De kans op clicks en conversie ligt om deze reden lager. Google Display Advertising is interessant wanneer je gevonden wilt worden op zoekwoorden met een hoge concurrentie, bijvoorbeeld vliegtickets of autoverzekeringen. Ook is deze strategie de moeite waard wanneer je een nieuwe doelgroep wilt aanspreken die mogelijk nog niet op de hoogte is van haar behoeften of nieuwe interesses.

laptop en tablet

Hoe wordt de advertentiepositie bepaald?

Als je zoekt via Google, zie je naast de resultaten ook meerdere advertenties verschijnen. Het moge duidelijk zijn dat jij niet de enige adverteerder bent via dit zoeknetwerk. Maar hoe wordt de rangschikking van deze advertenties bepaald?

Google maakt hiervoor gebruik van drie variabelen:

  1. De klikfrequentie (ook wel aangeduid als CTR) van de advertentie: dit is de verhouding tussen het aantal klikken en vertoningen.
  2. Relevantie advertentie en zoekopdracht: de relevantie aan de zoekopdracht van de gebruiker wordt bepaald door de zoekwoorden en de advertentietekst.
  3. De landingspagina: een geoptimaliseerde en overzichtelijke landingspagina die aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker zorgt voor hogere rankings en meer conversie.

Voldoet jouw website nog niet aan alle punten? Tijd om aan de slag te gaan met:

  • Een zoekwoordenanalyse: gebruik de Zoekwoordplanner. Dit is een gratis tool van Google waarmee je per zoekwoord kunt zien hoe vaak er op deze term gezocht wordt. Deze tool helpt je ook meer populaire zoekwoorden voor je website en zoeknetwerk te vinden.
  • Een relevante landingspagina gericht op de behoeften van de bezoekers. Zorg voor een informatieve tekst met een duidelijke structuur
  • De advertentieteksten in Google AdWords
  • De analyse, de belangrijkste stap in dit hele proces.  Zie je een stijging in het aantal bezoeker? Zijn je woorden in je zoeknetwerk nog relevant? Als je deze vraag met een ‘nee’ kunt beantwoorden, is het tijd voor optimalisatie. Onze specialisten helpen je hier graag mee verder.